Quelle est la valeur du travail?
Passé, présent et futur de la classe ouvrière
et des études sur le travail

Communautés autochtones, travail et capitalisme

15 novembre
08h30 - 10h00
J-1450

Leslie Spillett: Kohkum, Knowledge Keeper, Cree and Métis Community Organizer, Labour Activist, Feminist

Julie Guard

Leslie Spillett is a Cree and Métis community organizer, Elder, Knowledge Keeper, and  Kokum, who has been active in labour, Indigenous, and feminist grassroots social justice  movements for over four decades. Yet, like too many left, labour, Indigenous, and social  justice activists, especially women, her story has not been told. This presentation, based  on an oral history conducted in 2025, provides an overview of Leslie Spillett’s remarkable life story.

In the 1980s, as an organizer and subsequently senior staff member in the International  Ladies’ Garment Workers Union, representing mostly female and immigrant workers, Spillett battled exploitative employers, including the notorious sex-offender Peter Nygard,  to win rights, liveable wages, equal pay, and paid overtime. She allied with activists from  the radical Canadian nationalist Confederation of Canadian Unions and struggled against  the increasingly bureaucratic labour movement, accusing it of relying on lawyers rather  than mobilizing union members. She accused Manitoba’s NDP government of failing the  most vulnerable workers with much-lauded reforms to labour legislation that failed to  protect the right to strike or prohibit scabs. In the 1990s, she turned her prodigious  organizing skills to Indigenous justice, sovereignty, and equity. She founded a remarkable  number of organizations, including Mother of Red Nations Women’s Council and Ka Ni  Kanichihk. She is active in numerous community and institutional organizations where she  advocates for Indigenous women’s health, rights, knowledge, and on behalf of Missing and  Murdered Indigenous Women, Girls, 2SLGBTQQIA+, to name just a few. Leslie Spillett lives  and continues the struggle in Treaty 1 territory.

De l’activité de subsistance au travail : les rapports de production induits par la traite des fourrures en Nouvelle-France

Matthieu Tardif

Ces dernières années, le discours médiatique a souvent parlé d’une « grande démission » post-pandémie pouvant laisser penser que le travail serait une affaire de choix. L’inflation, la hausse des loyers et le spectre de la récession nous rappellent pourtant que le travail est une forme d’exploitation et qu’il conditionne la survie sous le mode de production capitaliste. Penser contre le capitalisme, c’est donc aussi penser contre le travail. Pour cela, il devient essentiel de comprendre dans quelles circonstances historiques le travail est susceptible d’apparaître. Dans cette optique, je propose de revisiter un thème classique de l’histoire canadienne, la traite des fourrures en Nouvelle-France, et d’observer comment elle a transformé l’activité productive autochtone en travail. Avant l’arrivée des Européens dans le Nord-est américain, les Autochtones vivaient selon une économie de subsistance dont le marché était absent. Au contact des explorateurs, des pêcheurs, puis, rapidement, des marchands et des militaires, ils consentirent progressivement à produire et à transporter de la fourrure pour le marché européen. Ils devenaient ainsi producteurs de valeur d’échange au profit du capital commercial européen. Avaient-ils pourtant le choix ? Les historiens ont souvent affirmé que les acteurs autochtones conservèrent une large marge de manœuvre pour participer ou non à la traite. Je propose au contraire de montrer comment les rivalités inter-autochtones déjà existantes et le fossé technologique euro-autochtone ont contraint un grand nombre de nations à participer au commerce des fourrures. De là, je montrerai en quoi ce commerce a instauré des rapports de production proto-capitalistes.

I’s da Power’: The rise and fall of militant unionism among Milwaukee longshoremen, 1934-1942

Michael Billeaux-Martinez

In 1934, longshoremen in the Port of Milwaukee formed a racially integrated, militant local (ILA 815) within the conservative International Longshoremen’s Association. But by 1942, the radicals were defeated, and the local shifted from “class struggle” unionism to “business unionism.” At the same time, the union’s potential as a vehicle for black power was erased.

This presentation examines ILA 815 as a case study of failed interracial class formation in the U.S., highlighting often overlooked dynamics. The local’s decline was not driven by racial divisions but by the market structure of the Great Lakes freight industry, mediated by organizational fragmentation and rising anti-Communism. This case underscores “race-neutral” barriers to interracial unity, showing how capitalism reproduces racial divisions without explicit racial dynamics. The case contributes to debates on racial capitalism, the relationship between race and class, and the connection between anti-Communism, the labor movement, and civil rights struggles.

Présidence :
  • Lachlan MacKinnon

Biographies

Julie Guard is a Professor of History and Labour Studies at the University of Manitoba. She works mostly on the history of the Canadian left with a focus on women, including labour, social movements, and repression and dissent, but also on labour and social policy. Her chapter on the translation of that book into a play, and another book chapter on the impact of austerity on Manitoba public sector workers, are forthcoming this year. She is currently working with community-based organizations to use the history of consumer organizing in campaigns for legislative solutions to food insecurity today. As part of that project, she is working on a graphic history (aka comic) based on her 2019 book, Radical Housewives: Price Wars and Food Politics in Mid-Twentieth Century Canada, designed to reach a broad, non-academic audience, raise consciousness, inform policymakers, and animate progressive change.

Matthieu Tardif : Sous la direction de Thomas Wien (UdeM), je rédige une thèse portant sur les rapports de production dans le commerce français des fourrures au Canada (XVe-XVIIIe siècles). J’ai donné des communications sur le sujet lors du Congrès de l’Institut d’histoire de l’Amérique française (2023) et lors de la réunion annuelle de la Société historique du Canada (2024). Par ailleurs, je suis assistant de recherche de Marie-Christine Pioffet, titulaire de la Chaire de recherche de l’Université York sur les rapports franco-autochtones dans les Amériques. Dans ce cadre, j’ai déjà participé à l’organisation de deux journées d’étude intitulées « Regards autochtones sur la colonisation française » (Toronto, 22 mars 2024) et « Les traditions orales autochtones face à la présence européenne en Amérique : enjeux, méthodes et écueils » (Québec, 23 mai 2025). J’ai également donné des charges de cours.

Michael Billeaux-Martinez teaches sociology at Madison Area Technical College in Wisconsin. His current research focuses on waterfront workers of the Great Lakes. His writings have appeared in Labor: Studies in Working Class History, Historical Materialism, Du Bois Review, Jacobin, Conter, and elsewhere. He is a member of Local 243 of the American Federation of Teachers.